Voor bedrijven

Waarom coaching?

Coaching is één van de meest gewaardeerde vormen van begeleiding om de kwaliteit van medewerkers te ontwikkelen en ontplooien. Uit grootschalige onderzoeken naar de effectiviteit van Human Resource Development Instrumenten blijkt dat coaching het meest effectieve middel is.

Waarom coaching voor uw organisatie belangrijk is!

De laatste jaren wordt het nut van coaching voor werknemers steeds duidelijker. Dit is te zien aan de stijgende vraag naar coaches op allerlei gebieden. Zoals bij stress, burn-out, bore-out, perfectionisme, faalangst, introversie, veranderingen in de organisatie.  Maar denk ook aan een ontwikkeltraject passend bij een nieuwe functie. En onderschat niet dat steeds meer bedrijven aandacht hebben voor zelfontplooiing en zingeving om de medewerkers te binden en te boeien. Want goed personeel is soms lastig te houden.  Tot slot kunnen de kosten die gepaard gaan met verzuim en/of uitval oplopen tot wel 60.000 euro per jaar.

Coaching is een effectieve en eenvoudige investering in werknemers wat ontzettend veel oplevert. Werknemers voelen zich gewaardeerd doordat ze aandacht, tijd en ruimte krijgen om zichzelf persoonlijk én professioneel te ontwikkelen. Uit onderzoek blijkt ook dat werknemers meer bevlogen zijn en meer presteren als de organisatie investeert in de ontwikkeling van werknemers. Werknemers ervaren meer motivatie, werkplezier en voelen zich meer thuis bij de organisatie als zij de ruimte krijgen om middels coaching (en training) te mogen ontwikkelen. Zeker als ze daarbij ook keuzevrijheid hebben. Tegelijkertijd wordt een werknemer zich meer bewust van zijn talenten, kwaliteiten en ontwikkelpunten waardoor hij nog beter kan worden ingezet en zelf meer de regie zal nemen over zijn loopbaan. Hierdoor wordt een medewerker duurzaam inzetbaar en blijft hij aantrekkelijk voor de organisatie en de arbeidsmarkt. De winst werkt dus twee kanten op!

Door te investeren in de medewerkers zal de tevredenheid groeien en levert uiteindelijk winst op voor uw organisatie. Dit uit zich bijvoorbeeld in:

  • Meer productiviteit
  • Efficiënter werken
  • Beter kwaliteit van uw producenten of diensten
  • Klanttevredenheid
  • Minder ziekteverzuim
  • Hogere medewerkerstevredenheid in de organisatie
  • Bevlogen, gelukkige en gezonde medewerkers!

Wat heb ik te bieden als coach?

Naast dat ik gecertificeerd coach & trainer ben heb ik een achtergrond als gedragswetenschapper en veel ervaring met begeleiding van mensen in hun werk. Ik ben in mijn eigen loopbaan zelf leidinggevende geweest en ben in mijn Master opleiding Management & Innovatie afgestudeerd op de onderwerpen employability, duurzame inzetbaarheid & vitaliteit. Hierdoor ben ik goed in staat om naast professionele coaching ook oog te hebben wat voor uw organisatie belangrijk is.

Wanneer kunt u coaching inzetten?

U kunt coaching inzetten voor uw medewerker op het moment dat er behoefte is aan professionele of persoonlijke ontwikkeling. Denk aan:

  • Betere omgang met stressklachten of herstellen van een burn-out (zelfzorg, zelfontspanning, zelfwaardering)
  • Loopbaancoaching of begeleiding in een outplacementtraject (zelfbepaling, zelfverrijking)
  • Ontwikkelen van leiderschapskwaliteiten (zelfregie, zelfcontrole, zelfsturing)
  • Inzicht in eigen functioneren, krachten en belemmeringen (zelfinzicht, zelfkennis)
  • Nieuwe vaardigheden of competenties aanleren (zelfanalyse, zelfontwikkeling)
  • Productiever en efficiënter werken aan doelen (zelforganisatie, zelfstandigheid)
  • Vergroten van persoonlijke eigenschappen en talenten (zelfvertrouwen, zelfinzicht, zelfwaardering)
  • Op zoek naar zingeving in je werk (zelfontplooiing, zelfactualisatie)

Hoe gaat het in zijn werk?

In gemiddeld 5-7 gesprekken van 1,5 uur bereiken we de doelen die u en uw medewerker voor ogen heeft en ligt er een concreet plan waar de medewerker en (indien gewenst met) de organisatie mee verder kan. De frequentie en de duur van de coaching bepaal ik samen met de klant én de medewerker. Tijdens het coaching traject houd ik altijd rekening met de wensen van alle partijen en maak ik deze graag vooraf bespreekbaar met u als klant en met de medewerker. Zodat de invulling van het traject helder en transparant verloopt en ik trouw blijf aan mijn beroepscode.

Wat is uw rol tijdens het coachtraject?

  • Start gesprek

U kunt zelf bepalen hoe betrokken u wilt zijn tijdens het coachtraject. Het coachtraject start normaliter met een tussen de leidinggevende/HR-manager, de coach en de medewerker. In dit gesprek stemmen we de coachdoelen af met elkaar. Tussentijds contact per e-mail of telefoon kan ook een optie zijn.

  • Op de hoogte blijven

Ik raad leidinggevende of HR-manager aan om tijdens het traject zelf regelmatig gesprekken in te plannen met de medewerker om zelf te horen wat de inzichten en vorderingen zijn. Ondersteuning en betrokkenheid vanuit de organisatie is belangrijk voor het traject. Uiteraard kunt u uw rol op uw eigen manier vorm geven. Tijdens het coachtraject maakt de medewerker zelf (!) rapportage over de belangrijkste verkregen inzichten, de voortgang, reflectie en de voornemens. 

  • Afsluiten

Als het coachtraject is  afgerond eindigt het met een gesprek met de coach en medewerker waarin de behaalde doelen worden besproken. Indien gewenst bent u daarbij. U kunt tevreden terugkijken op een goede investering. De medewerker communiceert over het plan dat is gemaakt en waarin de behaalde doelen staan beschreven en waarin eventuele ontwikkelpunten liggen. 

Wat heb ik nog meer te bieden?

Naast coach ben ik docent op diverse hogescholen/universiteiten en in traineeships/opleidingen. Hierdoor houd ik mijn kennis en deskundigheid ook scherp. Ik word regelmatig gevraagd om mee te denken over wat een organisatie/afdeling/team nodig heeft en én of ik hier iets in kan betekenen. Dit doe ik altijd met veel plezier!

Ik lever altijd maatwerk. Dit betekent dat ik graag met bedrijven in gesprek ga over de wensen voor bijvoorbeeld coaching en/of training. Dit kan bijvoorbeeld ook in groepsverband (denk aan teamcoaching/teambuilding, workshops , intervisie bijeenkomsten en trainingen). Ik vind het belangrijk dat mijn aanbod past bij de thema’s die spelen in de organisatie.  Uw wens is mijn uitgangspunt.

De (team)coaching, workshops, trainingen & intervisiebijeenkomsten kunnen zowél InCompany worden aangeboden als op locatie.

Nieuwsgierig geworden?  Neem gerust contact op! Of kijk even bij mijn referenties.