Tijdmanagement is zo 1990

Sta jij ook altijd maar ‘aan’?
Ben je vaak met meerdere dingen tegelijkertijd bezig?
Ben je soms kwijt wat je ook alweer wilde zeggen of doen?
Maak jij dingen vaak niet af of ben je ze vergeten?

Grote kans dat je druk bent. En nog grotere kans dat je bezig bent met het managen van je tijd. Je wilt vast met tijdmanagement weer grip krijgen en effectief en efficiënt werken zodat je uiteindelijk tevreden naar huis kan. Mijn advies: Stop daarmee!

Tijdmanagement werkt niet
Er zijn drie redenen waarom tijdmanagement volgens mij niet langer meer een oplossing is voor een druk bestaan en sterker nog je probleem verergert, namelijk:

  1. Het helpt je niet om meer grip te krijgen
  2. Het maakt je niet productiever
  3. Het maakt je niet gelukkiger

Een eigen, strakke indeling van je tijd helpt je niet om je to-do lijst af te werken. Soms is er gewoonweg teveel wat je moet doen, Punt uit. Het enige wat het dan oplevert is dat je nog meer wilt doen en dan ook nog gefrustreerd bent over het feit dat je to-do lijst niet af is. Meer grip krijg je door te focussen op wat écht belangrijk is. Daar ga je met aandacht aan werken. En vervolgens ruil je de to-do lijst in voor een ta-daaa lijst. Hiermee krijg je weer zin om dingen af te maken. En een ta-daaa lijst is veel minder vervelend om mee naar huis te nemen. 

Effectief vs efficiënt
Het maakt je niet productiever. Veel mensen willen graag effectief zijn. Effectief betekent dat je het juiste werk af krijgt. Dat is iets anders dan efficiënt. Efficiënt werken houdt in de hoeveelheid werk die je af wilt krijgen. En je bent pas productief als je zowel efficiënt als effectief werkt. Hoe efficiënter en effectiever we met onze tijd omspringen, hoe meer tijdsdruk we zullen ervaren. Dit gaat ten koste van rust en controle. Wanneer er teveel is om te doen is het dus van essentieel belang dat we goede keuzes maken. Een sterke gerichtheid op tijd staat dat in de weg. Als we kiezen waar we aan gaan werken kiezen we vaak voor iets wat direct resultaat oplevert. Niet voor wat misschien wel veel belangrijker zou kunnen zijn. Een lege email inbox heeft nog nooit bijgedragen aan bedrijfsontwikkeling. Dus stop met die email en ga werken aan wat écht belangrijk is.

Hoe meer ballen we hoog moeten houden hoe meer onze aandacht versnipperd raakt. En hier krijgen we dan weer stress van en daar voelen we ons dan weer schuldig over. En dat is het grootste kwaad van het huidige leven nu. De tijd nemen bevordert nieuwe ideeën, geeft je plezier, de ruimte om ergens van te genieten en om goed naar anderen te luisteren. Het geeft je op lange termijn meer energie en controle en maakt je dus meer gelukkig. Ga dus eens wat vaker even niksen.

Druk zijn is een keuze.

Tijdmanagement is ‘uit’ en aandachtmanagement is ‘in’.

Een blog van Tamara de Kramer – De Zelf Coach

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.