Meerduidigheid

Ken je dat gevoel dat je vast loopt omdat er twee zaken in je hoofd voortdurend met elkaar in conflict zijn? Dat is vermoeiend hé? Je blijft in cirkels blijft denken en je komt er maar niet uit. Je wordt van ene emotie naar de andere emotie geslingerd die voort komt uit jouw gedachtestroom. Dit komt omdat ons brein moeite heeft met het verwerken van tegengestelde ideeën. Het brein wil dat alles logisch is en probeert dat steeds opnieuw in je hoofd te ordenen. Hierdoor gaan we instinctief op zoek naar zekerheid, eenduidigheid, zaken zonder nuance etc. We zien het graag links óf rechts, óf zwart óf wit maar niet een beetje van allebei. Dat vinden we een lekker gevoel ,maar het brengt ons ook vaak in de war en dit kost veel energie.

Je kan meerduidigheid leren door te oefenen of het lukt om verschillende ideeën én gedachten naast elkaar te laten bestaan. Ook kan je leren opmerken of én welk oordeel je hieraan verbindt. Het is niet of… of… Het is en…. en….! En dat is heel bevrijdend. Probeer het eens, bijvoorbeeld met je zelfkritiek onder de loep te nemen? Wat zeg je vaak tegen jezelf? Ben jij dit? Of merk je op dat je die gedachte hebt over jezelf? En wie ben je nog meer? #zelfinzicht #zelfkennis #zelfsturing #zelfreflectie #zelfacceptatie

Be positive

Een positieve kijk op de wereld stimuleert ons om met een open houding, veel energie en het nodige werkplezier. Er zijn 3 belangrijke elementen die veel invloed hebben op ons zelf en of we een positief, negatief of neutraal gevoel hebben. Deze drie elementen zijn:

  1. focus
  2. fysieke houding
  3. taalgebruik

Bij elk moment in ons leven mogen we kiezen waar we onze aandacht en tijd aan besteden. Onze hersenen zijn geneigd om je hier van weg te houden en te focussen op het negatieve of zaken waar je bang voor bent. We vallen terug op ingesleten patronen. In tijden van crisis raken we onze focus kwijt. Vandaar dat je nu soms meer wankel voelt. Kies dan op welke kleine actie jij je aandacht op wilt richten. En doe dat meteen (Meer bewegen wordt bijv een lunch wandeling, meer rust wordt dan 1 ontspanningsoefening doen, zelfontwikkeling wordt een boek lezen, quality time met …)

Onze fysieke houding heeft invloed op ons gevoel. Als je verdrietig, bang of teleurgesteld voelt maak jij je klein, praat je zachter en adem je oppervlakkiger. Onze emoties worden dus bepaald door onze houding en de beweging van ons lichaam. Wandelen, sporten, rekken, streken kunnen dus direct positief van invloed zijn op je gevoel. Dus verruil Netflix voor een wandeling, yoga of een sport.

Tot slot, taalgebruik. Positief taalgebruik straalt energie, vertrouwen en succes uit. Taal is niet alleen wat je hardop zegt, maar ook wat je denkt. Onze gedachten bepalen de emoties die we voelen. Gebruik pro actieve taal (ik mag werken ipv ik moet werken of ik ga deze opdracht afmaken ipv ik moet deze opdracht afmaken) en je verandert meteen je denken.

Succes.

Nerd-alert

Wat word ik blij van het volgen van een opleiding. In jezelf investeren, nieuwe mensen leren kennen en bezig zijn met je vak. Heerlijk om weer een frisse wind door mijn werkwijze te laten gaan en mijn technieken toolbox meer te vergroten en te verdiepen om nog beter af te stemmen op de behoeften mijn coachee.

Ik ben begonnen met de ACT opleiding. De kern van ACT is dat zinvolle actie het leven verrijkt én dat het vechten tegen onvermijdelijke zaken uiteindelijk ten koste gaan van een waardevol leven. Daarom leren mensen bij ACT om bewust te handelen naar hun waarden en zaken te accepteren waar ze minder invloed op hebben, zoals hun emoties en gedachten. De eerste fysieke lesdag was een feit én ook dat was heel fijn. Leren zonder MSteams, Zoom of beeldscherm draagt ook bij aan mijn leerplezier.

De kracht van zelfcompassie

Zelfcompassie heeft een suf imago. Het klinkt (voor sommigen) alsof je alleen van je zelf houdt, egoïstisch bent, perfect of beter dan anderen moet zijn. Maar wist je dat er veel wetenschappelijk bewijs is naar de effecten van zelfcompassie? Zelfcompassie helpt de afweerreactie te verminderen bij stress. Als de eerste stressrespons (vechten-vluchten-bevriezen) wordt geactiveerd door een bedreiging van ons Zelfconcept, zijn we geneigd om tegen onszelf te keren in drie vormen van reacties: We vechten tegen onszelf (zelfkritiek), we vluchten van anderen (afzondering) of we bevriezen (piekeren). Deze drie reacties zijn precies het tegenover gestelde van de drie onderdelen van zelfcompassie, namelijk: aardig zijn voor je zelf, gedeelde menselijkheid (ik ben niet de enige) en mindfullness. #zelfcompassie #zelfzorg #zelfontspanning #zelfregie

Feedback een feest?

We willen allemaal feedback maar we vinden het lastig om te krijgen. Herkenbaar? Hiermee begon mijn online training: Feedback geven & ontvangen. Een training voor aanstaande leidinggevende die hier in willen groeien. Om goed feedback te kunnen geven is het ook belangrijk om te onderzoeken hoe je hier zelf mee omgaat. En om vervolgens te leren hoe het anders kan. Uit het onderzoek blijkt dat feedback en de kwaliteit van de feedback belangrijke voorspellers zijn de groei van medewerkers. Het doel van goede feedback is dat je bewust wordt van je ontwikkelingen en vorderingen die gemaakt zijn richting het gestelde doel. Dit is te stimuleren door in een gesprek vragen te stellen gericht op:

  • feedup (waar ga ik heen, wat is mijn doel of welke resultaten)
  • feedback (wat heb ik gedaan, hoe heb ik het doel tot nu toe aangepakt)
  • feedforward (wat is de volgende stap, wat ga ik verder doen om de gestelde doelen te bereiken)

Deze vragen hangen met elkaar samen en zorgen voor effectieve feedback. Zodat feedback écht een feest wordt in plaats van een nachtmerrie die je blijft achtervolgen.

Wat we kunnen leren van een ijsblokje

Deze week mocht ik twee trainingen verzorgen over omgaan met weerstand op afstand. Want weerstand gaat altijd door én misschien juist wel nu meer dan ooit in crisistijd. Telefonisch, online, per mail en het is ook nog lastiger te vangen als je elkaar niet ziet. Een van de oefeningen die ik normaal niet altijd kan doen in een gastruimte (want: vaak geen vriezer dus ook geen ijsblokjes) maar nu dus wel vanuit huis mogelijk is gebleken is: Wat kunnen we leren van een ijsblokje. Deelnemers leerden aan de hand van een experiment met een ijsblokje wat weerstand en verzet bij hen zelf doet en hoe zij daarmee omgaan. En hoe zij zelf hierover weer zelfregie en zelfontrole kunnen ervaren. Leerzaam op afstand en hilarische beelden op scherm. #zelfregie #zelfcontrole #zelfinzicht #zelfreflectie

Werkplezier

Vanochtend kreeg ik deze mooi bos. Als dank. En ik werd er helemaal blij van. Veel medewerkers zetten in een deze tijd een tandje bij. Moeten enorm schakelen of ballen hoog hooghouden. En mensen in vitale functies zetten ontelbaar veel tandjes bij. ZZP-ers willen wel maar kunnen nog niet altijd tandjes bij zetten. Maar ondertussen doet iedereen zijn best. Waardering uitspreken naar je medewerkers, ze een sabbatical gunnen als je geen werk voor ze hebt, vaste zzp-ers een bloemetje sturen als dankjewel of je medewerkers met een kaartje laten weten dat je samen sterk staat. Het zijn kleine gebaren die heel veel bijdragen aan het vergroten van werkplezier! Wat kan jij met jouw team/afdeling/organisatie doen om je waardering uit te spreken? En doen jullie dat al? En wat merk je daarvan? Ik hoor het graag!

Je neemt altijd jezelf mee.

Het is een gekke tijd. Dat maakt dat je misschien meer piekert dan normaal. We piekeren omdat het lijkt alsof we dan problemen aan het oplossen zijn. Maar piekeren is vrij zinloos. En ’s nachts al helemaal. Je denkt jezelf gek en je denkt in rondjes. Dit komt omdat je brein in halve slaaptoestand verkeerd. Hierdoor kan je niet meer helder nadenken. Een conflict lijkt onoplosbaar én dat moeilijke gesprek nog heftiger. Je denkt en je denkt en je denkt, maar je komt er niet uit. Soms vlucht je ervoor in eten, Netflix, drank, drugs of extreem sporten om het piekeren in de nacht te voorkomen. Maar tevergeefs. Want waar je ook bent, je neemt altijd jezelf (en je gedachten) mee.

De kunst is om je pieker momenten te verplaatsen naar een moment (op de dag) waar je de tijd neemt om te onderzoeken of deze gedachte écht waar is? Een constructief pieker half uurtje waarin jij al je gedachten opschrijft en ook de emotie die je daarbij ervaart. Vervolgens bedenk je 1 kleine actie die je direct gaat uitvoeren zodat je zelf weer de regie pakt (Bijv. die ene persoon bellen en zeggen dat je het gesprek als vervelend hebt ervaren).

Zie je de piekermomenten nog niet aankomen? Schrijf het dan van je af in de nacht en maak meteen de volgende ochtend tijd om jezelf hierover te bevragen en een actie op te zetten. Of laat jezelf hierover bevragen door iemand. En zeg tegen jezelf: Ik pieker omdat ik iets niet wilt laten zijn zoals het is en daar ga ik het morgen met mijzelf over hebben. Welterusten.

Succes! #zelfcoach #zelfontwikkeling #zelfzorg #zelfinzicht #zelfacceptatie

Actief afwachten is ook oké

Niet meten iets doen, maar even afwachten. Kijken wat er gebeurt. We doen het weinig. Onze maatschappij is gericht op voortdurende actie. De wereld wordt gedomineerd door aanpakkers. Doen, veranderen, vernieuwen. En dat zie je nu in het Corona tijdperk waarin iedereen als een gek in de transitie naar digitalisering, thuiswerken en kansen pakken. Wat er ook gebeurd….The show must go on. Dit komt doordat als we de impuls krijgen om te handelen we dit ook vaak meteen doen. Bliksemsnel reageren was in het verre verleden belangrijk om te overleven. Alleen is deze impuls is gebaseerd op emotie. Zeker in onoverzichtelijke situaties. Maar de vraag is. Is dat de beste zet? Als je verdwaald bent is uiteindelijk ook de beste strategie om ergens te blijven staan, na te denken om je kansen op vindbaarheid te vergroten. In plaats van in de paniek modus je krachten verspillen. Voorkom je dat je de verkeerde kant op loopt en dat je water voorraad op raakt. Bespaar je krachten. Kortom. Ga actief afwachten. Niet passief zitten Netflixen of jezelf verdoven met eten en drinken. Maar ook niet super actief achter iedereen aanhollen als je niet weet waarom (tenzij je dat wilt). Focus niet op het probleem of de oplossing. Bedenk eerst wat wil ik zelf. En dan. Hoe ga ik dat doen. Succes!

Achter de feiten aan hollen doe je Zelf

Je probeert bij te blijven met je huidige werkzaamheden. Tegelijkertijd is de hele werkende wereld verandert. Er gelden nu andere regels. De hele organisatie van je werk is nu veranderd door thuiswerken. De combinatie met werken en thuisonderwijs geven of te maken hebben met collega’s die thuisonderwijs geven is nieuw. Dit zorgt ervoor dat je soms het gevoel hebt dat je voortdurend achter de feiten aan holt. Je wordt ingehaald door het nieuws, je kijkt weer op je telefoon, je belafspraak loopt uit, de teams/skype verbinding loopt vast maar je doet wat je kan. Toch voel jij je aan het einde van de dag ontevreden over wat je nou feitelijk hebt gedaan. Herkenbaar? Achter de feiten aan hollen doe je zelf. Dus stop daarmee. Accepteer dat je doet wat je kan. Wees vriendelijk naar jezelf, net als naar je collega’s/klanten/opdrachtgevers/partners die er nu ook het beste van proberen te maken. Blijf lachen om de blunders (want je bent aan het leren buiten je comfortzone) en geniet (als dat al lukt) van wat het je oplevert (extra tijd samen, meer ontspannen starten in de ochtend, geen file onderweg, een rustige wandeling tijdens de lunch?). Want juist in deze tijd is het ook mogelijk om over de kop te gaan door je eigen verwachtingen. Zorg niet dus niet alleen goed voor elkaar (op afstand) maar ook goed voor jezelf. #zelfontspanning #zelfregie #zelfzorg #zelfinontwikkeling