Met een record aan openstaande vacatures is het werkgeluk van werknemers een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering geworden. Toch is het opvallend dat geluk op de werkvloer grotendeels afhangt van dezelfde factoren als jaren geleden. Welke factoren dragen bij aan het binden van talent?
Recruitmentbureau Hays adviseert werkgevers om niet alleen na te denken over het binden van nieuw personeel, maar ook stil te staan bij de vraag hoe talent voor de organisatie behouden kan blijven. Voor werkgeluk zijn deze vier voorwaarden van groot belang voor medewerkers:
1. Zinvol werk kunnen doen
Vraag een werknemer naar zijn motivatie en de kans is groot dat hij of zij antwoordt met ‘zinvol werk’. Het heeft een positieve invloed op je gemoedstoestand als je naar je werk gaat met het idee dat je iets nuttigs doet. Dat betekent een goed gevoel onder je personeel, maar ook dat je het bedrijfsdoel omschrijft en uitdraagt: Wat is de missie van het bedrijf? Wat wil je uitdragen? Waar wil je je voor inzetten?
2. Uitgedaagd blijven
Verveling is funest voor de motivatie en het werkgeluk van een werknemer, daarom is het belangrijk om uitdagingen te blijven zoeken. Zeker omdat ontevredenheid op het werk al snel zijn weerslag kan hebben op het privéleven. Een werknemer die uitgedaagd wordt blijft vaak langer bij hetzelfde bedrijf. Het is overigens wel een wisselwerking: van een werknemer mag je verwachten dat hij het aangeeft als hij toe is aan iets nieuws, en niet simpelweg zit af te wachten.
3. Goed samenwerken
Een werknemer staat er misschien niet bij stil, maar hij brengt vaak meer tijd door met collega’s dan met familie en vrienden. Het is dus niet gek dat de keuze voor de mensen in de omgeving van de werknemer een enorme impact heeft op het werkgeluk.
4. Erbij horen
Hoe langer iemand voor een bedrijf werkt, hoe groter de kans dat niet alleen zijn onderlinge band met collega’s groeit, maar ook die met het bedrijf. Hij voelt zich immers onderdeel van het geheel en is deels de oorzaak van het succes. Werknemers willen ook zien hoe het verder gaat. Werknemers die zich gewaardeerd voelen en trots zijn, praten enthousiast over een werkgever. Zij kijken uit naar de toekomst en de wijze waarop zij bij kunnen dragen aan het succes van het bedrijf.