We willen allemaal feedback maar we vinden het lastig om te krijgen. Herkenbaar? Hiermee begon mijn online training: Feedback geven & ontvangen. Een training voor aanstaande leidinggevende die hier in willen groeien. Om goed feedback te kunnen geven is het ook belangrijk om te onderzoeken hoe je hier zelf mee omgaat. En om vervolgens te leren hoe het anders kan. Uit het onderzoek blijkt dat feedback en de kwaliteit van de feedback belangrijke voorspellers zijn de groei van medewerkers. Het doel van goede feedback is dat je bewust wordt van je ontwikkelingen en vorderingen die gemaakt zijn richting het gestelde doel. Dit is te stimuleren door in een gesprek vragen te stellen gericht op:
- feedup (waar ga ik heen, wat is mijn doel of welke resultaten)
- feedback (wat heb ik gedaan, hoe heb ik het doel tot nu toe aangepakt)
- feedforward (wat is de volgende stap, wat ga ik verder doen om de gestelde doelen te bereiken)
Deze vragen hangen met elkaar samen en zorgen voor effectieve feedback. Zodat feedback écht een feest wordt in plaats van een nachtmerrie die je blijft achtervolgen.