7 soft skills die je succesvol maken.

In een nieuw onderzoek gehouden onder young professionals en hun managers komen zeven soft skills naar voren die de sleutel vormen om in de toekomst succesvol te kunnen zijn. Hoe staan jouw young professionals ervoor? En durf je als organisatie hier ook in te investeren?

  1. Allereerst is er ‘career hacking’. Dit is het vermogen van professionals om zichzelf goed te leren kennen, te kunnen verwoorden wat ze willen en van daaruit de motivatie te halen om hun eigen professionele ontwikkeling vorm te geven.
  2. De tweede soft skill is ‘action mastery’. Hiermee wordt het vermogen van professionals aangeduid om in actie te komen en stappen te zetten om zo goed te kunnen inspelen op mogelijkheden en kansen.
  3. Een derde soft skill is ‘emotional resilience’. Young professionals zullen zich in de toekomst steeds vaker moeten aanpassen aan sterk veranderende situaties en moeten in staat zijn zich flexibel op deze stressvolle ontwikkelingen in te stellen.
  4. Verder is time management en de juiste focus kunnen houden een essentiële factor. Deze soft skill, ook wel ‘load management’ genoemd, heeft betrekking op het vermogen van mensen om hun tijd en aandacht op de juiste manier te verdelen. Met de enorme informatieovervloed van vandaag de dag en de talloze communicatiemiddelen (WhatsApp, Slack, e-mail, telefoon, LinkedIn, et cetera) is het voor professionals zaak om goed te kunnen onderscheiden wat belangrijk is.
  5. Een vijfde soft skill is ‘empathy’, het vermogen om jezelf in een ander te verplaatsen. Wie over deze vaardigheid beschikt, begrijpt de emoties van anderen beter en kan daardoor effectiever communiceren.
  6. Learnability’, soft skill nummer zes, heeft betrekking op het lerend vermogen van professionals en de mate waarop zij benodigde vaardigheden en kennis snel kunnen ontwikkelen.
  7. Ten slotte vormt ‘communicatie’ de zevende en laatste zachte vaardigheid, het vermogen om informatie effectief uit te wisselen met anderen. Professionals moeten, ongeacht het vakgebied waarin zij werkzaam zijn, met hun communicatie in staat zijn om goed te kunnen doorvragen en situaties te doorgronden.

Bron: Consultancy Nederland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.